Grafisk profil – lyft ditt varumärke med tydlighet och känsla
Din grafiska profil är mer än bara färger & typsnitt
Det är hur ditt företag känns, syns och känns igen. Jag hjälper dig att skapa en visuell identitet som speglar både dig och din målgrupp.
Tillsammans tar vi fram en stil som håller i längden. Tydlig, genomtänkt och enkel att använda, även för dig som inte är designer.
Exempel på vad som kan ingå:
– Färgpalett och typsnitt
– Logotyp eller logotypidéer
– Grafiska element
– Mallar i Canva
– Visuella riktlinjer för sociala medier och webb
Behöver du bara delar av detta? Vi skräddarsyr efter dina behov!
Tips på hur du gör din egna grafiska profil
Det behöver inte vara något avancerat men du behöver detta för att få ett enhetligt varumärke. Inspireras av det jag har gjort och gör något eget.
Jag använder Canva som bildredigeringsprogram. Det finns en gratis-version som räcker långt. Jag har PRO versionen för att kunna använda fler funktioner.

Logotyp
Gör en symbol tillsammans med din logga som du även kan använda utan din text.

Symboler
Som jag nämnde tidigare så kan du ha en symbol tillsammans med i din logotyp som du sedan kan använda som en symbol som en igenkänningsfaktor.
Typsnitt
Välj 2 typsnitt som även finns på t.ex. Canva, Microsoft Office 365 & WordPress.
Förslagsvis ett typsnitt som passar ditt företag (rubriker) och en som är mer lättläst (brödtext).
Finns typsnittet i t.ex. Canva men inte på de andra så kan du ladda hem typsnittet till din dator för att kunna använda det i Microsoft Office 365. Du kan även ladda upp typsnittet till WordPress för att använda det på din webbsida.

Färgpalett
Välj 3-5 färger utöver svart och vit. Kolla om de är bra kontraster med varann. Rekommenderas minst 7:1, inte lätt att få till men det är optimala kontrasten. T.ex. svart och vit har 21 i kontrast.
FREEBIES
Tycker du att jag har en överskådlig mall? Nu har du chansen att använda den, klicka på knappen nedan och välj att använda den som mall.